fredag 18 februari 2011

I hallen som gud glömde?

(gud=Svenska squashförbundet)
I början av säsongen sökte Stockholms SK och Gärdets Squashhall till att få anordna en av de nya GP-tävlingarna. Svaret från förbundets utsände blev först ganska svävande men sedan blev det ett abrupt NEJ. Hallen är för liten och ni får inte ha någon tävling.
Lågt i tak är det ju också och sen är det dåligt med plats
Tråkigt tyckte vi i klubben och på hallen. Det fanns ju dock en del rutin på att ha hand om tävlingar, det var dock inget man brydde sig om. Klubben och hallen anordnar årligen ca tre nationella tävlingar och har gjort så senaste kanske 10 åren.
Men visst hallen är liten med bara tre banor. Läktaren är kanske liten men tror vi får in bra många fler runt vår centercourt bana 1 än på många andra hallar.

Lite lustigt tycker jag då att man då att nu i helgen spelas troligen det största klubbmästerskapet i squash i Sverige. (hittar någon ett större så säg gärna till).
Nästan 70 spelare är anmälda för att starta i 16 klasser. Herrar Elit-D samt HÖ35-HÖ65 damer dubbel mixed och juniorer
Många spelar fler klasser så totalt antal starter ligger på över 121.
Tävlingen starar idag och håller på ända till sent på söndag med matcher hela tiden.
Och allt detta på tre banor....i en hall som är för liten och har jäkligt lågt i tak...och resultaten uppdateras nästan direkt....och det sänds live via internet...

Kanske man kan tänka om?

Se lottningar (HÄR) och följ även LIVE (HÄR) från bana 1 under helgen.


16 kommentarer:

Peter sa...

Åh, vad jag önskar att man hade varit helt fri från den där jäkla förkylningen.
Kommer förstås ner för att kolla!!
Squashens vagga i Sverige! Stämningen är unik!! Minns när jag och Wahlstedt och Timell lirade då jag gjorde lumpen. Dom var inte stora men spela squash kunde dom. Undertecknad fungerade som en rörlig boxboll. Fasan vad kul vi hade! Åsså Rolle som frikostigt delade med sig av sitt kunnande.

SSK/Gärdet är UNIKT!!!

Anonym sa...

Uppdateringen?

Anonym sa...

Jag tycker det är ganska uppenbart att SSK/Gärdet (och Intersquash för den delen) absolut INTE är publikvänliga hallar.

Roslagen all the way säger jag!

Anonym sa...

Gärdets squashhall är väldigt mysig och stämningen är den bästa jag har upplevt. Utrymmet finns det inte så mycket att göra åt, det är som det är. Men kanske man skulle kunna försöka fräscha upp den lite? Att t.ex. måla frontväggarna tror jag skulle göra mycket. T.ex. treans frontvägg har så mycket kontrast att det ibland är svårt att se bollen.

Ulf W sa...

Håller med Christian om att man kan ha synpunkter på hur man hanterar denna lilla sport från förbundets sida. Man borde säga ja till alla initiativ som tas. Jag älskar min klubb, min hall och att spela squash trots att jag hållit på i snart 40 år. Vad som behövs är fler hallar och klubbar med atmosfärer som hos SSK, det är då det blir riktigt kul, och kanske inte bry sig om huruvida det är lågt till tak eller något annat heller.
/Uffe W

Anonym sa...

Klart att man skall tänka om!! Inte ens Palmlöf når en väl avvägd lobb på Gärdet. Det finns så oerhört få klubbar som har riktigt bra läktarmöjligheter så skulle det vara ett kriterie för bra tävlingar begränsas svensk squash väldigt mycket.
Att hitta en ytbeläggning på väggarna som håller, sitter kvar och är vit borde gå att lösa.

Gustav Z sa...

http://www.nytimes.com/2011/02/20/magazine/20Squash-t.html?pagewanted=3&_r=1&hpw

Lång NY-Times artikel om Trinity squash team

Anonym sa...

Kul länk till Trinity. Kolla gärna denna också och var stolta över Gustav.
http://sports.espn.go.com/ncaa/news/story?id=3927303

När man ser detta så blir man ju lite avundsjuk faktiskt. Skulle vi kunna skapa någon typ av liknande skol/universitetsserie i Sverige? Just detta att lira i lag och få allt detta med vinnarskalle itutat sig med modersmjölken - SÅÅÅÅ viktigt!

Anonym sa...

Är det någon mer som skulle vara intresserad av att försöka få politiker och näringsliv att tända på något som detta:
www.streetsquash.org
och då tänker jag i första hand på något i Stockholm men även Göteborg och Malmö borde vara intressant.
Jag har själv precis börjat mitt engagemang i New York och hoppas lära mig mer där att dra nytta av i Sverige. Vi kan börja en kontakt via denna blogg.
Ev kan man på sikt söka stöd även via förbundet men framförallt är detta ett upplägg där kommuner och näringsliv bör samarbeta med t ex frivillig organisationer. En koppling till Fryshuset ter sig rätt så naturlig eller kanske koppling till Pannas Idrottsgymnasie?

Anonym sa...

Could not agree more with the last post. If the continued lack of investment in attracting young people to play swquash continues in Sweden the game will continue to die a slow death.

The Svenska squash forbundet seems to have no plan to develop and grow the game. Surely this is the fundamental and basic requirement of the governing body!

Pjealcloeb sa...

Hear! Hear!

Having said that, they have promised a plan at more than one occasion, so surely they have one, no?

Anonym sa...

Plans are great but you need people with the drive, vision, and determination to follow through on the plan.

Also if you are to make it work you need considerable funding over an extended period of time. Investment in the junior game will take 5-10 years before you see a return on the investment.

Surely the federation should be looking to attract large Swedeish Corporations to partner with for the long term. Part of that deal should be to help promote squash amongst kids and to fund our top players.

I think this would be my dream job!!!!!

Anonym sa...

På tal om... inget som diskuterats i den här tråden.. :) Ni som tycker det blir trångt på banan när man spelar dubbel, vad säger ni om det här?

http://www.squashsite.co.uk/2009/nao_poster.htm

Det måste bli en del letsituationer. Svårdömt.

Alla verkar ha en boll var dessutom, utom Palmer. El Hindi och Barrington.

Vissa spelare är så snabba att de är med flera gånger.

Gustav Z sa...

Snygg bild! Hade jag varit 13 så hade jag velat ha den som poster! hade fått sitta brevid Erica Eliniak från Bay watch!

Anonym sa...

Jag är 35 och jag skulle gärna ha den som poster.

Jag undrar vad det säger om mig.

Förmodligen bara att jag är en squashnörd. :)

Anonym sa...

... och singel. :)