tisdag 19 juli 2011

Intervaller i skogen

Prövade att förstöra skogsstigen idag med ett antal intervaller. (Se bilden.) Följer nu slaviskt programmet som jag fått av vicekapten (och även expert på fysisk träning) Acke Ovendahl med en mängd olika övningar. En av dem är en klassisk intervall i två steg.
Det börjar med ca 10 minuters uppvärmning i form av löpning. Sen 10 intervaller med jobb i 15 sek med en 60 sek vila. Hastigheten är så gott som 100%. Inte så jobbigt men ganska explosivt.
Efter det är det dags för 10 nya intervaller men nu med 30 sek jobb och 30 sek vila. Även här nästan 100% fart.
Helt klart mer mjölksyra under andra delen och lite järnsmak i munnen.
Kommer någon genom skogen och ser spåren jag lämnat lär de bli rätt konfunderade av vad som skett.
Efter det är det återigen dags för 10 minuters löpning. Den sista löpningen blev ner till havet och där dags för simningen...
Simningen var i form av 10 steg ut i vattnet och sen under för att svalka kroppen. Helt klart den bästa delen av dagens pass. Efter det slumpande det sig så väl att middagen var färdig så det blev snabbt in i duschen och sen ett välkommet matintag.
Man kan inte klaga på en sådan dag. Imorgon är det långlöpning på programmet och även lite styrka i form av en del drag i lämpligt gummiband.


12 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att se! Du är fortfarande ett föredöme inom Svensk squash. Keep upp the good work!

Anonym sa...

Verkligen kul att läsa om din träning och förberedelserna inför lag-VM. Instämmer också med föregående läsare och tycker det är bra att någon visar vad som krävs för att spela VM.

En fundering: vet du om det skiljer något i träningsupplägg mellan de uttagna spelarna? Med tanke på faktorer som ålder, motivation, antal år med hård träning etc.
Men det kanske är en fråga för Acke att besvara.

"Kvant 4-ever"

Anonym sa...

Tror Draken blir farlig i år.... som alltid i och för sig. :-)

Anonym sa...

En liten fundering i största allmänhet när det gäller träningsupplägg. Vad är det som gör att vi ofta väljer att träna mer på det som vi redan gör bra? Ingen kritik alls mot det som du gör men inte har väl du förlorat så där himla många matcher på kondis? Inte förlorar Romain så många matcher på brister i tekniken? Kanske är jag helt fel ute men visst får jag en känsla av att Romain tränar mer teknik, finter och sånt än du gör och vice versa. Ligger det lite i att vi tycker om att göra det vi kan och finner det jobbigt att bryta ny mark? Ytterligare en aspekt som kan läggas till detta handlar nog om den mentala biten och hur lite de flesta toppspelarna lägger på att aktivt jobba med den delen. Personligen tror jag att hemskt mycket ligger på det planet. Dvs man tror helt enkelt inte tillräckligt mycket på sig själv.

Gustav Z sa...

Intressanta observationer som jag kan instämma i. En enkel förklaring skulle kunna vara att man blir bra på det man tycker är roligt att träna men jag tror inte den håller. Jag tror som du att man tränar mer på det man redan är bra på för att det är roligare och mer belönande.

Anonym sa...

Tror att vi formar detta beteende väldigt tidigt. När vi gör saker som vi får beröm för och i bästa fall också själva tycker om då blir det satsning.
Minns ett undantag i sportvärlden. Badminton spelaren Fleming Delfs var fantastiskt duktig men hade en rätt så svag backhand. Efter stenhård satsning på att rätta till den var just hans backhand kanske världens bästa slag.
Att våga utmana sig själv och framförallt inte lägga mentala hinder för sin egen utveckling är väsentligt.

Herr H sa...

Å andra sidan talas det framför allt i näringslivet om att det är bättre att bli riktigt bra på något, snarare än att vara hyfsad på mycket.

Herr H sa...

Sedan vore det såklart bra om Draken tränade så kan kunde slå nickshots som Anders Timell, eller Romain springa som Fredrik Johnson, men jag tror det när jag ser det :-)

Anonym sa...

1)Jag menade inte detta som ett inlägg för att ändra Drakens träning. Han gör det han tycker är kul/bra.
2)Om man vill nå absoluta toppen i squash - vi har ingen i närheten idag - så tror jag att det kräver mycket stora förbättringar både vad gäller fysik, teknik, taktik och psyke.
3)Självklart kan man inte bara vara bra på ett av dessa områden. Ett kanonpsyke utan teknik och övriga delar låter lätt handikappat.... Eller? Däremot tror jag det är svårt att bli racketlon/10 kampare eller dylikt och nå dom absolut högsta höjderna.
Mås å gott!

Anonym sa...

Av en slump hittade jag ett intervallträningsupplägg som kallas Tabata. I princip är det rätt korta intervaller där man kan variera innehållet mer eller mindre efter eget bevåg. Bör bl a kunna användas på många olika sätt på banan.
4-8 set om 20 sek arbete och 10 sek vila med ca 1-2 min vila mellan varje set.
Belastning skall ligga på ´+75% - dvs i princip max. Något att testa kanske.

Anonym sa...

Ni missar väl inte att Australian Open går live på psasquashtv.com från idag till 14/8?

Squashdraken sa...

Lite svar då man nu är tillbaka med riktigt internet och lite tid att svara.
Tror man inte ska stirra sig för blind på att träna svagheterna.
Visst är det något man absoulut inte kan så kan man ju försöka förbättra det. Men alla har ju sin styrka någonstans och det får man inte glömma.
Ta Johnson/Wahlstedt tex Johnson som kunde springa hur länge som helst utan någon direkt teknik och explosivitet. Han skulle förvisso säkert kunnat träna sin slagteknik och annat men hans styrka låg ju i den fysiska delen och jobbade hårt på den.
Wahlstedt å andra sidan hade en bländande teknik och var otroligt explosiv. Visst hade han kunnat jobbat på uthålligheten men då kanske tappat sin styrka och då falla på det.

Herr H har hittat rätt tror jag med parallellen till näringslivet att man ska kanske hålla sig till att bli riktigt bra på något istaället för bra på allt.
Mycket ligger ju i utövarens person och kynne och det speglar nog ganska mycket i hur man då uttrycker sig på banan med svaghet/styrka.
Jag gillar tex att nöta (tex i löpspåret) på och har alltid gjort det och skulle jag då tex inte göra det och träna annat skulle jag kanske tappa fokus på mina styrkor.

Sen finns det ju nyanser på allt. Hade jag satsat 100% och haft all tid i värden så skulle jag lagt ner mycket mer tid på att tex nöta "nickshots" vid sidan av den träningen jag "gillar" men satsar inet allt och har heller inte den tiden.

Gick det att förstå?